Week 37 ♥


Mammas lilla skatt, snart får vi träffa dig..

Barnet


Allmänt: Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så
mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar
näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid
förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och
trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av
barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med
huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det. Vikt 3 kg.

 

Bebis: har varit lite extra sprattlig i magen denna vecka.. kanske känner
på sig att pappa är bortrest & vill göra mamma glad genom att busa?
;)
Ligger med huvudet neråt sedan en tid tillbaka, har däremot inte fixerat
sig än & de känns för magen har ännu inte sjunkit .som jag väntar på.

Mamma

Allmänt: Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt.
Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda
mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt.
Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många
barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött
barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den
allra sista tiden kan gravida kvinnor få svårt att sova. Kanske kan man se det
som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med babyn.

Jag: Sovproblem? Japp.. jag är en av dom! Däremot brukar jag hinna ta igen
lite sömn mitt på dagen. Jag mår fortfarande strålande! Små förvärkar & ett
tryck nedåt, vissa ondare än andra. Magen är stor & tung & även fast jag älskar
livet som gravid, att få känna vår lille/lilla krabat som busar runt därinne i min
älsklingskula
till mage så kan jag inte låta bli att sakna min gamla kropp.

Pappa/partner

Allmänt: Många män kan känna sig mindre sedda och
betydelsefulla för sin partner mot slutet av graviditeten. Det
beror på att kvinnan fokuserar mer på sig själv och livet i sin mage.
Hon funderar säkert väldigt mycket på förlossningen och är kanske
orolig och lite rädd. Fokuseringen kan jämföras med någon som
tränar och förbereder sig mentalt inför ett maraton eller någon annan
stor fysisk prestation. Oroa dig inte, hon behöver all tid och allt stöd
hon kan få. Fråga om du kan göra något. Föreslå att ni packar en
väska med saker ni behöver vid förlossningen som står startklar när
det är dags. Fokusera på sånt du kan göra.

J: är ju bortrest denna vecka, men ringer & sms:ar för att fråga hur
vi mår dagligen. Ett bra stöd fast han inte är hos oss Du är bäst!

Källa: Vårdguiden.se
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Tigerhonan - BF 3 oktober ♥

Kul med bebis snart :) Själv har man inte så långt kvar heller. 22 dagar kvar har jag! :)

2011-09-11 | 20:26:21
http://www.tigerhonan.net
K - Livet på Malta & graviditeten

Sv; Ja jag ser det :) den 3 oktober, bara 2 dagar efter mig! Vet ni vad som gömmer sig därinne? All Lycka till! :)

2011-09-11 | 22:16:07
http://dictumfactumbyk.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!