Week 36 ♥

Idag är det den 1 september & det är exakt 30 dagar tills
det är den 1 oktober då bebis är beräknad att titta ut


Vad tror ni? Kommer h*n komma den 1 oktober/tidigare/senare?


Barnet


Allmänt: Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i
rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något
annorlunda jämfört med tidigare? Det kan bero på att det är trångt därinne,
men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd
inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det.
Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om
sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar. Vikt 2 800 gram.

 

Bebis: ligger som sagt i rätt position. Däremot har h*n inte fixerat sig än!
Har fortfarande en hel del minidisco i magen & verkar njuta av livet med
tanke på alla rörelser därinne. Nu kan man även se en liten fot eller hand
trycka & "puta ut" från magen.. All aktivitet i magen sker nu under dagtid.

 

Mamma


Allmänt: Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja
sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande
vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de
behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker
på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller
råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Försök att äta
nyttigt och varierat. Barnet får all sin näring i från dig. Tankarna rör sig
säkert mer och mer kring barnet. Kanske känner du oro inför förlossningen.
Men en dag finner du att längtan efter att träffa barnet har tagit överhanden
och att eventuell rädsla har bytts ut mot längtan efter förlossningen.

 

Jag: Mår strålande men känner av ett enormt tryck & stickningar neråt
titt som tätt, som iband kan göra ordentligt ont. Visst har magen ändrat
form men jag tycker fortfarande inte att den har sjunkit så jättemycket.
Denna vecka har jag haft ordentliga sömnproblem, svårt att hitta rätt
sovställning (blir kissnödig så fort jag kommit tillbaka från toaletten
känns det som)
& fossingarna är svullna & gör ont.. Inför förlossningen
känner jag mig cool lugn & tycker bara att det ska bli spännande :)



Pappa/patner


Du har väl läst artikeln om Pappans/partners roll vid förlossningen


Källa: Vårdguiden.se

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!