Week 27 ♥

Är inne i v. 27 :) Tiden springer iväg & ännu ett steg närmre
tills den dagen vi får hålla lilla pyret i vår famn

Barnet

Allmänt: I vecka 27 är medelkroppslängden 36 cm från hjässa
till häl och barnets medelvikt är 1000 gr. Huvudets omkrets är 26 cm.
Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen.
Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att
öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan
hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Nu är
överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt.

 

Bebis: Verkar må fint, inte lika livlig som förra veckan men
fortfarande en & en annan boxningsmatch i magen. Tänk att
den lilla väger ungefär 1kg nu :) .. Och större ska du bli!

 

Mamma

Allämnt: Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen.
Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan
känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka.
Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade
strior på mage och lår. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt
med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till
allt för hårt mot revben och insidan av magen.

 

Ibland kan det kännas jobbigt, kanske som att vara "premenstruell"
eller så känns det bra, som att bli mer levande eller mer sig själv.
För dig som mår bra i dina känslosvängningar är det inget problem,
lite komiskt ibland kanske att du reagerar så kraftigt.

 

Jag: Magen börjar kännas tung & jag känner mer ofta att det är
svårt att andas i vissa sittställningar. Jag har svårt att hitta dom
rätta sovställningarna & vaknar titt som tätt. Annars älskar jag min
lilla kula & h*n som bakas inuti den.. Kärleken till den lilla blir större
& större för varje dag som går. Snart får jag ha dig i min famn


Pappa/partner

Allämnt: Graviditeten blir än mer verklig med din kvinnas
mage som växer och fosterrörelserna som du kan känna utanpå.
Tiden för den beräknade förlossningen är inte så långt bort.
Många par kan känna att de har fullt upp nu. Kanske har
förädragrupperna börjat redan och ni har flera träffar inbokade
närmaste tiden. Intervallen mellan besöken till barnmorskan
blir också tätare snart. Det kan kännas som att ni behöver
planera och ordna med praktiska saker inför förlossningen
och förädraskapet. Kanske börjar du fundera på vad ni
behöver till er baby
. Skötbord, barnvagn, bilbarnstol, säng, kläder
och massor av blöjor. Prata med varandra om era förväntningar,
er eventuella oro och andra funderingar ni har. Skriv gärna ner
tankar eller frågor ni har och ta med er för att diskutera
med barnmorskan vid nästa besök.

 

J: Är cool-lugn inför föräldrarskapet. Känner heller ingen stress
att köpa barnvagn osv medans en annan börjar känna mig stressad :p
Men när vi kommer till Sverige så får vi ut på en bebis-shopping-runda.

Källa: www.vardguiden.se & www.growingpeople.se


Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Ida

Du är såå fin med din lilla mage Kaisa ! Saknar dig <3

2011-06-29 | 21:46:22
K

Tack älskade du :) Jag saknar dig med Ida men snart ses vi <3

2011-06-30 | 08:40:16
http://dictumfactumbyk.blogg.se/
marléne

Fin bebismage =) Jag väntar barn den 31 oktober! :)

2011-07-02 | 22:40:31
http://marleneperssson.blogg.se/
K

Tack så jättemycket :) Va roligt, då är du bara några veckor efter mig! Jag ska ta o titta in din blogg :)

2011-07-03 | 10:54:07
http://dictumfactumbyk.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!