En sen v. 24!

Sakta i backarna.. jag ligger efter! Idag går vi redan in i v.25 ! Herre..
Men jag börjar med en sen v.24 så får vi ta v.25 senare i veckan :)

Barnet

Allmänt: Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans,
partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans
hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne.. Barnet känner vad
som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats.
Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan. Nu har bebisen en
chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om
det ofta för med sig en del komplikationer. Vikt 700 gram.

 

Bebis: Det märks av att det börjar bli trångt där inne nu då liten
buffar som bara den! Ibland verkar det som h*n tränar kickboxning
eller liknande därinne! Hjärtljuden på senaste runtinkollen låg fortf på 153.

 

Mamma


Allmänt: Din livmoder har växt så att den når över naveln.
Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer.
Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen.
Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer
livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får
svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp
benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också
använda stödstrumpor. Dina bröst har blivit större och du behöver
säkert större BH med bra axelband. Kanske har du uppmärsammat
att vätska kan sippra fram ur brösten. Brösten förbereder sig för sin
kommande funktion, mjölkproduktionen. Varje bröst kan öka
200-400 gram men det är mycket individuellt.

 

Jag: Mår fortfarnade fint. Men mina stackars fötter svullnar & värker
efter en halv dag på jobbet, har osså börjat känna av ryggont. Har
fått tips om att köpa ett BellyBelt som ska göra nytta, så det
står på min prio to-do-lista just nu.

 

Pappa/partner


Allmänt: Nu kan du nog känna fostrets aktivitet utanpå magen.
Kvinnan kan känna buffar och sparkar betydligt tidigare.
Du får ha tålamod. Det är vanligt att rörelserna avtar så fort
man lägger handen på magen. Man gör sig gärna en bild av hur
bebisen ligger, men det är svårt att känna fram den bilden om man
inte är proffs. Det kan visa sig att det du trott vara huvudet i själva
verket är rumpan. Barnmorskor kan sin sak och kan
visa hur barnet ligger om ni är nyfikna.

 

Källa: Vårdguiden


Love .K

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Lisa

Hej Hej!

Ramlade in på din blogg och tycker den var jätte mysig.. Men akta magen när du solar så du inte får gula fula fläckar som jag fick när jag inte täckte magen i solen. Haft dom i 3 år nu och dom har minskat men fortfarande så syns dom.. Så tänk på det!

Hoppas allt går som det ska och att du har en härlig graviditet! :)

2011-06-15 | 18:24:02
K

Va roligt, Tack :) Än så länge har jag en fantastisk graviditet.. Jag tog bara dessa bilder, annars om/när jag är i solen har jag alltid nånting för magen som täcker just för att undvika just detta :) Men tack för tipset!! /Kaisa

2011-06-15 | 19:12:13
http://dictumfactumbyk.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!