Week 30

..vi landade i Sverige i tisdags natt & sen dess har jag bara haft
s e m e s t e r! Jag njuter för varje sekund som går & tiden springer
iväg.. så pass mycket att jag helt & hållet har glömt bort att slänga
upp v.30 (idag, söndag går jag in i v.31) så jag bjuder på denna..


Magen börjar bli himla stor nu & det känns..

Barnet

Allmänt:
Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett
nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. Nu är det
trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra
sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket
i magen är det aktivt även utanför. Vikt 1 600 gram.

Bebis: är fortfarande aktiv till 1000, nu kan vem som helst få känna
på en & en annan spark & även få se magen röra på sig. Helhäftigt :)

Mamma

Allmänt: Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar.
Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när
barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte
hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller
 frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen.
Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Försök att äta
allsidig och nyttig mat, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.

Jag: Mår fortfarande (tack & lov) som en prinsessa & kan njuta av min graviditet.
Däremot gör fötterna ont efter att ha gått runt en dag & bebismagen känns tung!
I Sthlm nu har jag & J fått låna mammi & papps säng & jag sover som prinsessan
på ärten om nätterna, non stop men endast nån kisspaus :) sååå underbart!

Hos barnmorskan/kontroller

Har ni fått inbjudan till föräldrakurs? Om inte, fråga barnmorskan!
Hon kan informera dig om var, när och hur. De flesta
barnmorskemottagningar erbjuder idag föräldrakurser i grupp.
Kurserna kan gestalta sig lite olika beroende på vilken barnmorskemottagning
man går på, antingen i mindre eller större grupper som träffas en eller flera gånger.
Under träffarna brukar man ha en förlossningsförberedande del men
även diskutera ämnen som graviditeten, amning, förädraskap, relationer mm.
Det brukar vara deltagarnas frågor och önskemål som formar innehållet i träffarna.

När vi kommer hem till Malta igen i början av Augusti
så har vi x antal föräldrakurs-kvällar som väntar..
det ska bli himla spännande tycker både jag & J!



Källa: Vårdguiden.se

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Johanna

Åh vad fin du är vännen :D

2011-07-24 | 11:49:41
http://alltommalta.com




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!