En bebismage i v.31 (30+7)

Eftersom jag är på s e m e s t e r så har jag valt att ägna mindre tid
på bloggen, men en veckans bebismage v. 31 (30+7) ska såklart
upp. Idag är det söndag (igen) vilket betyder att vi går in i v.32


Week 31

Barnet

Allmänt:
Barnet är nu cirka 40 centimeter långt från huvud till fot.
Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet
som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet kan ha lagt sig
tillrätta med huvudet nedåt men det är inte säkert. För förstföderskor
fixeras den delen av fostret som kommer först i bäckeningången ofta
tidigare än för dem som fött barn tidigare. Hos de sistnämnda kan föregående
fosterdel vara rörligt ända tills förlossningen startar. Vikt 1 800 gram.

Bebis: växer som bara den & buffar omkring så vem som helst ser minis
partyn utanpå magen.. jag tror att lillens huvud ligger nedåt då sparkarna
känns mot mina revben.. ajajaj! Det känns även att det inte finns
mycket plats därinne längre.. titt som tätt spänns magen & man
kan se en liten rumpa eller liknande sticka ut.

Mamma

Allmänt: Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter
luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den
ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd.
Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt.
Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga
kan du prova med stödstrumpor. Det kan också hjälpa att ligga eller halvsitta
med benen i högläge. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har
du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande,
ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din
barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.

Jag: mår fortfarande superbra.. ett smått illamående har smygit sig på
här under veckan, men jag antar att det är för mina tidigare problem med
svensk laktos så förhoppningsvis är det inte här för att stanna..
Efter en promenad känns ryggen ond men det är inte heller att klaga
över eftersom jag utöver det mår som en prinsessa & älskar min kalaskula!



Källa: vårdguiden.se

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Johanna

Åh vad rund och fin den är nu :D

2011-07-31 | 18:00:40
http://alltommalta.com
Evelina Ohlsson

Hej! Hoppas väl och tack för en härlig blogg! Mitt namn är Evelina Ohlsson och jag och min Pojkvän Mattias flyttar om två veckor till Malta med massor av förhoppningar. Mattias är förövrigt vän med Jennyh som du kanske känner igen:) Iallafall såg jag i ett inlägg att ni ska flytta från er lägenhet för ett större alternativ. Då vi åker ner och letar efter lägenhet vore er lägenhet väldigt intressant för oss med de bilder ni har på den. Om ni är intresserade av att hyra den till oss får du jätte gärna maila mig för mer information om ni ska eller när ni flyttar. Ha det underbart och återigen tack för en bra blogg. MVH Evelina Ohlsson:)

2011-08-01 | 17:26:41




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!