Gravid vecka 21 (20+)

är beräknad till 1 oktober 2011
» Jag är gravid i vecka 20+1 (läs mer)
» Jag har varit gravid i 141 dagar
» Jag har 138 dagar till förlossningen
» Jag har klarat av 50% av graviditeten

Källa: www.blimamma.se ↑

Redan en ny vecka.. herregud va fort det går!


Barnet

Allmänt: I vecka 21 är kroppslängden omkring 20 cm (huvud/stjärt)
och vikten i medeltal 420 g. Fostret har ännu inget underhudsfett.
Det sväljer fostervatten och tränar därmed matsmältningsorganen.
Fostret kissar i magen.Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet.
Fostret har hårväxt över hela kroppen men det faller av vid födseln.
Antikroppar förs över från mamman till fostret. Vikt 420 gram.

Bebis: Har varit lugn den senaste veckan, vem vet kanske
påverkas av sin mammas trötthet?!

 

Mamma

Allmänt: Nu börjar en härlig tid. Magen syns väl, men
är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över.
Har du oroat dig förmissfall så har troligtvis den oron minskat markant
vid det här laget. Humöret brukar vara stabilare och diverse småkrämpor
du kan drabbas av i slutet av graviditeten har inte börjat än. Din viktökning
ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo. Viktuppgång är individuell.
Om du äter näringsriktigt behöver du inte oroa dig för några extra kilon.
Ta kontakt med din barnmorska om du behöver kostråd.

Jag: Mår som en prinsessa men får stå ut med en rejäl huvudvärk
& trötthet. Järnbrist? Dricker fortfarande määängder av vatten men
inget speciellt sug efter något annat förutom igår då jag inte kunde
sluta äta ugnstekt potatis! ..De är jag & Håkanbråkan i Sune ;)
Magen varierar från dag till dag, mer ser ingen direkt förrändring
på bilderna från en vecka tillbaka. Har börjat känna av att konditionen
inte är vad den borde vara.. dags att ta tag i promenader BIG time!

Pappa/partner

Allmänt: Prata med din partner så ni är överens om vad hon
behöver för stöd. Glöm inte att även säga hur du själv känner och mår.
Under graviditeten är du beroende av din kvinna på ett nytt sätt. Det är endast
genom henne som du kan få kunskap om hur ert väntade barn har det.
Detta beroende i kombination med att hon kanske är mer innesluten i sig själv
kan kanske få dig att känna dig utanför och kanske känna dig svartsjuk på din
kvinna som bär ert barn men även på barnet som växer i henne. Det är inte
ovanligt att känna så, men det viktigt att du får sätta ord på dessa tankar och
känslor så att  du kan bearbeta dem. Tänk på att ditt barn nu kan
känna smekningar och beröring på mammans mage.

J: fortsätter att pussa & smeka magen i hopp av att få känna en liten spark..
Förra veckan tyckte han att jag hade blivit stor & för några dagar sen
påpekade han hur liten han tyckte jag var för att ha gått halvvägs!

Källa: www.vardguiden.se & www.growingpeople.se

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Catja

Fin mage <3

2011-05-16 | 18:23:40
K

Sv: Tack Cat :) den växer & växer det lilla livet!

2011-05-16 | 22:33:30
http://dictumfactumbyk.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!