Vecka 28 (27+1)


älskade lilla skatt v.28 (27+1)

Barnet

Allmänt: I vecka 28 är medelkroppslängden 38 cm från hjässa till
häl och barnets medelvikt är 1200 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.

 

Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma.
Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna.

 

Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn brukar
sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen fast
en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan
man försöka vända barnet när det är ca 1 månad kvar till förlossningen.
Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.

Bebis: Lika aktiv som tidigare men inte bara när jag sitter eller vilar utan
lite titt som tätt & även när jag är ute & rör på mig. Kan nästan bli lite full i
skratt när jag står ute bland folk & jag ser & känner den lille buffra omkring.

 

Mamma

Allmänt: Nu börjar tredje trimestern, den sista tredjedelen av
graviditeten. Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta
till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig stora och tunga
och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner
kan åter bli starka som i första trimestern..

 

Jag: svävar runt på moln när jag tänker på vad som växer inom mig :h:
.. magen växer för varje dag som går & jag börjar verkligen känna mig
gravid! Känner mig klumpig & har ganska svårt att stå/sitta allt för länge.
Märker av att jag inte kan äta lika stora portioner som tidigare utan får
nu äta mindre portioner men mer ofta & dricker massvis av vatten..!

 

Pappa/partner

Allmänt: Det kan börja bli tungt för din partner nu. Hon kan känna sig
både otymplig och oattraktiv. Tänk på att det kan vara viktigt för henne att
få höra vad hon betyder för dig och vad fantastiskt det är att ni ska bli föräldrar.

 

J: har börjat småtitta lite på barnvagn ect online.. längtar efter dagen DET!


Källa: Vårdguiden & growingpeople

Är det någon av er som läser bloggen som osså är gravid? :)
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Camilla

Men gud vad fin du är med magen och allt! Hoppas allt går bra! Hälsa alla på ön :)

2011-07-04 | 15:41:59
http://camillaekehov.blogg.se/
K

Camilla :) va roligt att du skriver.. Åh Tack :) Hoppas allt är fint med dig osså!

2011-07-04 | 16:21:24
http://dictumfactumbyk.blogg.se/
marléne

Ja det är underbart att känna det sparka :) Jag har känt ganska sent också, tror det berott på att jag haft moderkakan i framvägg så det känns skönt att kunna känna att det händer något :) Har du haft en bra graviditet hitils?

2011-07-04 | 19:38:16
http://marleneperssson.blogg.se/
Anonym

Ja, och du känner mig väl men vet fortfarande ingenting... Du får suga på karamellen om vem jag är en liten stund till ;)

<3

2011-07-05 | 12:49:54
Caroline

Hej!



Super kul att följa din blogg och graviditet, sluta inte att skriva! Trodde själv enligt BM att jag var i v9+ men idag på läkarbesöket såg de ut som om de bara va v7 och de kan vara tvillingar.. fortsättning följer! Lycka till med allt!

/Caroline

2011-07-06 | 10:35:19
K

marléne - Min graviditet har varit helt fantastiskt bra hittills :) Har mått som en prinsessa sen dag ett!



Amonym - VA? sådär får man inte göra.. :) Åh va nyfiken jag blir nu! Jag längtar tills jag får höra VEM du är! Lycka till med allt.



Caroline - Tack :) va roligt att du tycker de.. Wow, tvillingar.. va häftigt! Håll mig gärna uppdaterad. Lycka till du med!

2011-07-06 | 15:23:21
http://dictumfactumbyk.blogg.se/
Frida

Försöker... :-)



www.minbrollopsblogg.se

www.thisisfrida.blogspot.com

2011-07-06 | 15:41:15
http://Www.minbrollopsblogg.se




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!